Corona leidt tot statiegeldcrisis

In Duitsland leidt het Corona virus naast de “gewonen” overlast tot een statiegeldcrisis. Het is een voorbeeld van een goed principe dat volledig onverwachts averechts kan werken. Desondanks zal niemand bij de buren het principe van statiegeld ter discussie willen stellen.

Nederland

Nederland gaat na jaren succesvolle vertraging door de frisdrankindustrie en politieke sabotage door VVD en CDA eindelijk statiegeld invoeren op plastic flessen met minder dan 1 liter inhoud. Zo moet de milieubelasting en zwerfafvalberg dat het deze flessen veroorzaken verminderen.

Draagvlak

Nederland volgt daarmee Duitsland waar statiegeld “Pfand” op plastic en glas veel verder is doorgevoerd. Er zijn meerdere redenen waarom flessen na gebruik inruilen in Duitsland op weinig problemen stoot. Een daarvan is dat voor flessen met bronwater een standaard fles bestaat. Het is dus zonder moeite mogelijk die lege flessen op elke willekeurige plek in te wisselen. Zoiets vergroot natuurlijk het draagvlak voor statiegeld enorm. In 2018 was 91% van de Duitsers voor statiegeld (bron)!

Bottlenecks

Voor statiegeld zijn wil echter niet zeggen dat iedereen met een hoge frequentie de lege flessen terugbrengt. Het is gebruikelijk lege flessen te hamsteren tot de voorraad te groot wordt. Pas dan gaat alles in de achterbank van de auto of de fietstassen en richting het inruilpunt.

Het hamsteren van lege flessen kent normaal al patronen. Met slecht weer wordt er ook minder teruggebracht. Grote festivals en evenementen (CCC!) kunnen ook zorgen voor bottlenecks van flessen met afwijkend formaat. Omdat deze bottlenecks inmiddels bekend zijn kunnen de bottelaars en fabrikanten daar enigszins rekening mee houden.

Corona

Sinds maart 2020 blijkt al die voorkennis niets meer waard. Het Corona virus heeft er voor gezorgd dat mensen anders winkelen. Het aantal lege flessen en kratten dat wordt teruggebracht is over de volle breedte tot een bedenkelijk laag niveau gezonken.

Bottelaars, frisdrank en bier bedrijven hebben daar in april al voor aan de bel getrokken. Inmiddels is er sprake van een regelrechte statiegeldcrisis. Er zijn te weinig gebruikte lege flessen en kratten beschikbaar om aan de te verwachte toename van vraag en consumptie te kunnen voldoen. De vraag gaat toenemen, omdat er in de lente en zomer nou eenmaal meer wordt gedronken.

Nieuwe flessen en kratten is amper een optie. De productiemogelijkheden daarvan zijn beperkt.

Statiegeld LeergutOp meerdere plekken en manieren wordt voor het onderwerp aandacht gevraagd. Drankwinkels, supermarkten en ook bij benzinestations zijn banners zoals deze zichtbaar. In de pers is er ook al het nodige over geschreven.

Dat laatste lijkt enig effect te hebben. De meest extreme bottlenecks lijken af te nemen. Duitsers hebben de boodschap begrepen en brengen weer meer lege flessen terug. Voor tal van kleine brouwerijen en bottelaars blijft het echter probleem. Zij zien de omzet stagneren omdat er te weinig plastic of glazenflessen beschikbaar zijn. Voor die groep is statiegeldcrisis een realiteit waar nooit iemand rekening mee heeft gehouden.

Desondanks is er niemand in Duitsland die nu roept dat statiegeld een slecht idee is. Wat dat betreft blijft het draagvlak bij consumenten en producenten zeer hoog.

Share: