Cadeaubonnen als risico

Vorige week was op Twitter en andere plekken te lezen dat het bij Sissy Boy door omstandigheden onverwachts druk was. Een van de redenen voor het grote aantal bezoekers zou zijn dat men nog snel de cadeaubonnen probeerde te verzilveren. Een maand eerder leidde dat bij Intertoys tot vervelende taferelen.

Ophef

Dat retailketens omvallen is geen nieuw verschijnsel. Dat er een last minute run ontstaat om tegen de laagste prijzen te kunnen shoppen evenmin. Maar ophef over cadeaubonnen lijkt mij een redelijk nieuw verschijnsel. Ik kan me niet herinneren dat daar tijdens het omvallen van V&D enige ophef over is ontstaan. Wat me wel bijstaat is dat in die periode het aanbod van waardebonnen nog iets anders was.

Markt

Supermarkten, drogisterijketens, boekhandels, bijna overal is wel assortiment waardebonnen nieuwe stijl. Plastic, eenmalig of vaker op te waarderen en daarmee makkelijk om te geven. De aanbieders hebben daar een interessante groeimarkt gecreëerd en voor retailers is het verkopen ervan makkelijke omzet.

Onbeperkt houdbaar

De afnemers of de ontvangers van dergelijke cadeaubonnen of waardebonnen zien de waarde en gaan uit van een onbeperkte houdbaarheid. Het is voor de meesten hetzelfde als een bankbiljet. Dat verliest zijn waarde niet. Helaas is die aanname dus niet juist. Als een bedrijf omvalt is er schijnbaar geen verplichting voor de curator of nieuwe eigenaar deze waarde-items te accepteren.

Herziening

Het vervallen van die verplichting wordt weinig gewaardeerd. Wat nog veel belangrijker is is de constatering dat het twee keer kort achter elkaar reden was voor ophef ondanks het feit dat bij beide genoemde ketens het licht niet geheel uit is gegaan.

Het verschijnsel cadeaubonnen is wellicht toe aan herziening. Het uiterlijk en de aankoop hoeft weinig te veranderen. Of het slim is te vermelden dat bij surseance of faillissement de waarde vervalt weet ik nog niet zeker. Het zou waarschijnlijk de doodsteek zijn voor iets dat in betrekkelijk korte tijd een omvangrijke markt is geworden. De herziening zou wat mij betreft vooral moeten komen bij de kopers en ontvangers. Een cadeaubon is geen gratis geld dat eeuwig geldig blijft en vrij van risico’s is.

Risico

Misschien moet er tot weer een limiet komen op het aanhouden ervan. Als iedereen weet dat de kaart binnen twaalf maanden moet worden verzilverd kan het gevoelde risico met iets waardeloos opgescheept te komen zitten worden verkleind. Het zou wel een stap terug in de tijd zijn, want die schijnbare oneindige houdbaarheid is juist een van de redenen dat deze markt zo is gegroeid. Niets doen is echter ook geen optie. Dat kan leiden tot een brede kopersstaking door een volgend retail faillissement. Het risico duidelijk maken zonder dat de vraag wegvalt – klinkt makkelijker dan het is.

Share: