Britse pers: waardebonnen zijn een risico

Afgelopen half jaar is in Nederland in ieder geval twee keer ophef geweest over waardebonnen. De winkels die ze verstrekten, Intertoys en Sissy Boy, stonden er zo slecht voor houders van deze bonnen die nog snel probeerden te verzilveren. In het VK speelde vorige week exact het zelfde.

De ophef over het omvallen van Intertoys en Sissy Boy is in Nederland alweer achter de rug. De krantenkoppen over grimmige sfeer bij de winkels, ingrijpen van de politie en het voortijd sluiten van filialen zijn voor nu even vergeten. Op de Britse eilanden staat die ophef nu juist weer te gebeuren.

Aanleiding voor deze voorspelling is de wankele positie van de Arcadia Group. De eigenaar mag dan wel een prominent belastingontwijker zijn met een geschat vermogen van meerdere miljaren, hij lijkt niet bereid geld te stoppen in het verlieslatende deel van zijn imperium. Tot de geld verbrandende ketens van dat imperium behoort onder andere Miss Selfridge.

Arcadia group heeft gedreigd de winkels failliet te laten verklaren als de verhuurders van de winkelruimte geen water bij de wijn doen. Een verlaging van de huren zou het mogelijk maken vanuit de surseance van betaling fase te kunnen doorstarten. Nog steeds niet met alle filialen, want daar moet het mes echt in.

Punt is echter dat de verhuurders niet zitten te wachten op een keten die minder huur wil betalen. In het geval van Arcadia is de eis 70% van de huur te schrappen ook absurd, te meer daar de eigenaar tot en met Pinksteren niet bereid bleek zelf een bijdrage te leveren aan het herstel.

Gevolg is dat vlak voor Pinksteren alle seinen op rood stonden. Daar komen dan ook de waardebonnen om de hoek kijken. Britten met die bonnen of vouchers zijn door consumenten organisaties opgeroepen die zo spoedig mogelijk te verzilveren. In het geval van een surseance is er geen plicht meer ze te accepteren als betaalmiddel.

Om de oproep nog meer kracht bij te zetten wijzen The Guardian en anderen erop dat vorig jaar waardebonnen met een tegenwaarde van GBP 6 miljard zijn verkocht. In 2014 antwoordde de regering op vragen dat jaarlijks ongeveer GBP 300 miljoen aan waardebonnen verdampt. Oorzaken waren toen vooral verlies en het verstrijken van de geldigheid. Er is geen enkele reden aan te nemen dat hier de afgelopen jaren veel is veranderd.

Voor winkeliers zijn cadeaubonnen dus een erg makkelijke manier van geld verdienen. Voor de bezitters heeft het soms meer weg van een kansspel met een onvoorspelbare snelle kans met lege handen te komen staan. Tijd dus dit soort zaken niet langer te promoten.

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.