Britse eilanden, na Brexit en door Covid-19, een vermijdbare tussenstop

BrexitDit blog heeft al een paar keer geschreven dat de Britse eilanden door Brexit niet langer een logische tussenstop of overslagplaats zijn. Covid-19 verergert de situatie. Tot nu toe werd daarbij gedacht aan goederen en handel. Sinds vorige week heeft het ook een politieke component.

Eind februari is de stand van de handel via de Britse eilanden alles behalve transparant. De Britse overheid heeft alle verkeerscamera’s in het oosten van het land uitgezet. Niemand mag via internet zien dat er files staan voor de havens of verder van de kust. Dat die files er wel zijn kan via andere bronnen nog wel worden achterhaald.

Ook is duidelijk dat zowel de import als export double digit is gedaald. 68 procent spreken we dan over. Waar niemand iets over durft te zeggen is hoe groot de impact op de overslag en tussenstops is. Die moet heel groot zijn, want alles dat op de Britse eilanden uit de vrachtwagen gaat, heeft nieuwe papieren nodig om verder vervoerd te kunnen worden.

Tussenstops verdwijnen

Verkeer tussen de Republiek Ierland en de rest van de EU heeft van dat laatste veel last. Daarom kiest men massaal voor de nieuwe ferry verbindingen om de Britten te omzeilen. Zo vervallen twee tussenstops die sinds 1 januari 2021 onvoorspelbaar zijn geworden. Dat is de tussenstop bij aankomst in Engeland of Schotland en bij vertrek.

Hordes truckers en andere vervoerders moeten nog wel wennen aan het verdwijnen van die tussenstops. Maar door andere routes te rijden en varen kunnen ze tenminste wel doorgaan. Engelsen, Schotten en Welshmen die de tussenstops faciliteerden zijn niet te benijden. Velen zullen failliet gaan.

De politiek tussenstop

De situatie is lastig, maar de politieke machtshebbers in Londen merken daar niet veel van. Waar die opeens mee geconfronteerd worden is ook uitermate vervelend. In twee weken tijd zijn er twee trans-Atlantische bijeenkomsten georganiseerd die als online conferenties zijn gehouden.

Covid-19 verhindert het naar Europa vliegen van Amerikanen. Daarom was de Securityconference in München veel minder een mediaspektakel dan voorheen. Dat geldt ook voor de bijeenkomst van de EU Foreign Affairs Council, waar de nieuwe Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken voor was uitgenodigd. Die bijeenkomst werd eveneens online gehouden.

Deze twee verschillende sessies hebben een ding gemeen: er was geen fysieke reistijd. Als gevolg daarvan was er ook geen gelegenheid voor de Britten een Amerikaanse minister of zelfs president te ontvangen.

Maar er was nog iets dat opviel. De Amerikaanse president sprak tijdens de bijeenkomst vanuit München wel met de leiders van de EU. Er was geen gemeenschappelijke sessie van de EU, VS en het VK. Voor de bijeenkomst die Brussel organiseerde was uiteraard geen ruimte voor Britse deelname.

Brexit betekent status verlies

De Britse politiek en de pers vinden dat natuurlijk niet leuk. Het eiland is door Brexit niet langer de logische tussenstop voor de Amerikanen. Dat ze zelfs bij virtuele bijeenkomsten worden overgeslagen leidde ook al tot de nodige commentaren. Sommigen proberen Covid-19 daarvan de schuld te geven. Anderen zijn realistischer: Brexit betekent  verlies van status, aanzien en betrokkenheid.

Share: