Creditcard verstrekker Visa verloor vorige week in een dag 3,3% aan waarde omdat Amazon bekend maakte de acceptatie ervan te stoppen. De melding heeft alleen betrekking op de Britse markt, dus het moet met Brexit te maken hebben.
Amazon e-mail
Hoge kosten
Een van de grootste belastingontwijkers ter wereld geeft aan als reden voor de stap dat Visa te hoge kosten rekent aan de merchants. Niet de consument, maar de verkopers is te veel kwijt aan Visa. Amazon heeft geen zin 1,5% marge af te dragen, terwijl dat nu nog 0,3% is. Kijkend naar de winst van de klager slaat dat argument nergens op. De Britse markt is niet de kurk waar het bedrijf op drijft en op die markt is Visa echt niet meest gebruikte kaart. Voor iedereen is duidelijk zichtbaar dat die Amerikaanse kolos in weerwil van alle campagnes de klant niet centraal stelt. Die moet nu namelijk zelf in actie komen.
Alleen VK – dus Brexit!
Veel minder zichtbaar is de directe reden van het actie. Amazon neemt deze stap omdat Visa de tarieven verhoogt. Dat doet het alleen in het VK, niet in de EU. Binnen de EU geldt een maximum fee, in het VK niet. Dus hier hebben we te maken met een gevolg van Brexit. Het eiland laat de CC bedrijven vrij en Visa is de eerste die daarvan wil profiteren.
Wat voor Amazon geldt, gaat ook op voor Visa. Het VK is niet de grootste of belangrijkste markt. Maar het is wel een markt waar ze maximaal aan willen verdienen. Amazon door zo min mogelijk kosten te hebben en Visa door zoveel mogelijk marge te berekenen.
Wie volgt…
Reken maar dat de concurrentie deze strijd goed in de gaten houdt. Niet om er met de buit vandoor te kunnen gaan en de Visa klanten te verleiden. Wel om te bepalen wanneer ze die stap zelf kunnen zetten. Brexit biedt bedrijven ongekende kansen. PayPal ging Visa al voor, wie volgt?