Brexit en postzendingen

Afgelopen periode is het Brexit proces alleen maar ingewikkelder te worden. Zelfs aangeven waar de pijn als eerste gevoeld gaat worden levert vooral discussies op. Logistiek en transport was altijd een goede kandidaat. Dat beeld lijkt verder te kunnen worden aangescherpt.

Tot een week terug was het beeld dat JIT (Just in Time) leveringen aan de maakindustrie en assemblage fabrieken als eerste door Brexit geraakt zouden worden. Elke minuut extra oponthoud aan de grens levert immers het risico dat onderdelen te laat worden bezorgd en de lopende band moet worden stilgelegd. Dat geldt voor de import naar evenzo als de export van de Britse eilanden. De import heeft tot nu toe de meeste aandacht gekregen omdat de Britten op dat punt extreem kwetsbaar zijn. EU bedrijven die voor JIT of gewone leveringen afhankelijk zijn van Britse producenten kunnen op papier makkelijk overstappen naar producten van concurrerende fabrikanten binnen de EU. De Britten hebben die keuze niet, omdat ze buiten de EU komen te staan.

Aan het eind van de week dat de Britse Brexit chaos alleen maar groter werd doordat nergens een politieke meerderheid voor was te vinden is er op het punt van transport nog een extra pijnpunt bijgekomen. Beter gezegd: de Britten hebben vernomen dat Brexit veel meer mensen geld gaat kosten dan ooit is gefluisterd. Dat heeft alles te maken met de communicatie van Royal Mail. De Britse posterijen hebben de website uitgebreid met een Brexit update en daar staat (stand van zaken 2 april 2019) onder andere het volgende:

What happens to mail coming from countries outside the UK?
All mail that enters the UK may be examined by Customs. Letters, postcards and parcels containing only documents are usually exempt.If you’re receiving a parcel from a country outside the EU it may incur Customs charges. In the event of the UK leaving the EU with ‘No Deal’ this would include all items received into the UK from abroad. Any parcel assessed as being liable for Customs charges will also incur a Royal Mail handling fee of £8. Any goods imported into the UK over the value of £15 are liable for import VAT. In the event of a No Deal Brexit, the government has committed to reducing this VAT threshold to £0 (zero) and VAT will be due on all qualifying imports from both the EU and non-EU countries and an £8 handling fee applied.

En verder op nogmaals:

Customs fees are calculated by Border Force on behalf of HM Revenue & Customs (HMRC). These charges aren’t applied by Royal Mail. The amount will include our £8 handling fee.

Britten die iets vanuit de EU (denk ook aan Ierland!) laten bezorgen zijn dus hoe dan ook £8 meer kwijt voor elke zending. De ophef die daarover is ontstaan is nog gering, wat komt omdat een deel van de schreeuwers wijst op het feit dat er nog geen sprake is van een no-deal situatie. Daarmee hebben ze gelijk, maar feit is en blijft dat ook bij welke Brexit uitkomst dan ook Royal Mail gaat incasseren.

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.