De Belgische pers wijst vrijdag op de200-300 vrachtwagens met diepvries patat en groente die nu wekelijk tussen België en Engeland rijden om de vrieshuizen daar vol te krijgen. Dat ze leeg terugrijden wordt niet genoemd, evenmin wordt er iets gezegd over de opslag op de normale vrachttarieven.
Hamsteren
In een groot aantal publicaties uit de EU en het VK is ook te lezen over lange files richting Calais. Voorzien van foto’s maakt dat duidelijk dat er iets aan de hand is. De Britten zijn aan het hamsteren geslagen. Vele vertrouwen op een soepele overgang naar de Brexit status is er dus niet.
Automobielsector
En dan is er Bloomberg dat op 2 december de situatie voor de automobielsector op het eiland beschrijft. Vauxhall, PSA bereidt zich op chaos voor. Bentley geeft aan deals te hebben om vliegtuigen te kunnen gebruiken voor het invliegen van onderdelen en weer exporteren daarvan.
De directie en strategen van dat luxe Britse automerk denken dat als ze een eigen vliegtuig hebben dat het dan makkelijker is de onderdelen van versnellingsbakken in de fabriek te krijgen en het halffabricaat dan ook weer snel het land uit is. Veel auto onderdelen reizen diverse keren tussen Europese landen waar ze in een steeds groter component worden verwerkt. Versnellingsbakken en stoelen zijn daar goede voorbeelden van, maar het gaat op voor veel meer zaken.
Vliegtuigen
Bentley wil daarvoor vliegtuigen inzetten. Met de consumentenprijs van de auto’s moet het lukken. Een opslag van een paar honderd of duizend Euro’s / GBP maakt daar weinig uit. Toch is het een idee dat niet gaat werken. Men vergeet voor het gemak twee hordes. Ten eerste moet ook luchtvracht per keer in- en uitgeklaard worden. Tweede is nog lastiger. Per import-export handeling moet ook gekeken worden naar de samenstelling. Dat is nodig voor de importtax.
Iedereen met enig verstand van internationaal goederenvervoer ziet de kronkel. Ja, het vliegtuig is sneller en heeft minder files. Maar het zal op geen enkele manier voorkomen dat er een administratieve papierwinkel ontstaat, want die is hoe dan ook na 1 januari verplicht is.