Ambacht en de nieuwe Uitdaging (april 2002)

De eerste directeur van VTX gaf ooit aan dat de kracht van het bedrijf zou moeten liggen in het aanbieden van standaard producten, waarbij de klant kon geloven dat het om maatwerk ging.

Ambachtelijk is dan ook de wijze waarop op basis van 3 abo vormen de 1ste 50.000 klanten werden binnen gehaald. We dachten heel hard mee met de klant, groepskorting, vooruitbetalen, andere verpakking, alles was bespreekbaar. Als je met de kennis van vandaag ziet hoe we toen e.e.a. aanpakten komt dat bizar over.

Het leidde ertoe dat we tijdens de fusie van 1997 een kleine 100 abo vormen tegenkwamen. Die hebben we met vereende krachten toen in afzienbare tijd teruggebracht naar minder dan 10.

En de klant ?
De bestaande klant was in de meeste gevallen blij omdat de vereenvoudiging van abo structuur een lagere prijs en minder adm. rompslomp met zich meebracht. De nieuwe klant vond ons aanbod helder en overzichtelijk. Dat we in 1997 het abo aantal konden verdubbelen spreekt wat dat betreft boekdelen.

De tendens van veel verschillende aanbiedingen naar een duidelijk en helder aanbod zie je overigens niet alleen bij PMG. Bij onze concurrenten, maar ook bijvoorbeeld de automobielindustrie zie je over de jaren de breedte van het aanbod afnemen. Overal is de verklaring hetzelfde; kosten en beheersbaarheid van de processen. Het streven producten duidelijk en betaalbaar te houden betekent overigens niet dat alles maar grijs en saai wordt.

Wat je feitelijk ziet is dat niet wij als aanbieder, maar de klant gaat bepalen hoe zijn dienst of product eruit ziet. De klant maakt zijn eigen maatwerk door het toevoegen van accessoires.

Zo kun je bij Planet kiezen voor additionele virusbestrijding of meer hompeage ruimte net zoals je bij de keuze van een auto zelf de kleur bepaalt. In beide gevallen heeft die keuze vrijheid een prijskaartje, dat de klant accepteert.

Wat betekent dat voor PMG ?
De uitdaging van PMG zal zijn de komende periode nog beter de klantbehoefte te kennen en daar adequaat op te reageren door het brengen van producten en diensten waarmee de klant een eigen draai geeft aan onze dienstverlening.

Ik was daarom ook aangenaam verrast dat die focus wordt beschreven in de kernwaarden van ons bedrijf.