Amazon – nog een reden daar niets te bestellen

Eerder dit jaar ben ik me eens gaan verdiepen in e-readers. Niet dat er een serieuze koopintentie aan ten grondslag lag, maar puur om te weten hoe volwassen die techniek inmiddels is. Het antwoord op die vraag was, dat het merendeel van het aanbod kwalitatief goed is. Onvermijdelijk kwam tijdens het snuffelen naar nieuwtjes en feiten ook de Kindle van Amazon in beeld.

De Duitse zakenkrant Handelsblatt beschreef – dat was ruim voor de stakingen bij de Duitse filialen – de FireHD op een manier die ik niet eerder was tegengekomen. Conclusie van de review was dat het een goede e-reader is, maar dat een waarschuwing wel op zijn plaats is. Wat die waarschuwing inhoudt blijkt uit de titel van het artikel: “een postordercatalogus voor 299 euro”.

Ach so, Amazon lever de Kindle dus nog steeds uit verplichte push-reclames. Wil je dat niet dan kies je voor de reclame vrije versie en betaal je 15 euro meer. Dat is een gering bedrag en stel dat ik een Kindle zou overwegen dan is spamvrij geen optie maar de enige keuze. Echter, het zette wel aan het denken. Waarom Amazon dit doet, hoe betrouwbaar de gebruikte techniek is en wie er allemaal van profiteert.

Vervolgens heb ik aan de Kindle en alle andere e-readers geen aandacht meer besteed. Amazon wel, want de wijze waarop dat bedrijf met her personeel in Duitsland omgaat en de daardoor over zich afgeroepen stakingen was in ieder geval reden voor een blogpost en de blije constatering dat ik geen Amazon klant ben.

Ook dat raakte op de achtergrond, totdat afgelopen deze week weer een artikel over Amazon verscheen. Weer is het raak, want het bedrijf biedt een oh-zo handige browser plug-in 1Button-app aan die meer doet dan het snel doorverwijzen naar aanbiedingen en bestsellers. De plug-in monitor schijnbaar elke vorm van webverkeer en leidt dat door naar de eigen servers maar ook die van dochteronderneming Alexa. Hoe voorspelbaar ook de constatering van Heise dat de disclaimer, leveringsvoorwaarden, licentie of hoe je het ook wil noemen niet helder en onvolledig is. Wat ik ervan begrijp is dat deze plug-in de nodige overeenkomsten vertoont met Gator, dat bij de oudere jongeren nog wel bekend en bericht zal zijn.

Bij Amazon is dus voortreffelijk de quote “de klant is het product” van toepassing. En waarom zou ik met dat soort bedrijven zaken doen?

Share: