Als je adverteren op GS normaal vindt dan…

Al enige weken woedt in de Nederlandse media een felle strijd over de vraag of het terecht is dat personen een klemmend beroep doen op bedrijven geen advertenties te plaatsten op de website GS. Er is schijnbaar een punt bereikt dat schouders ophalen en zwijgen niet meer kan. Het is bijna een klassiek geval van polarisatie, heel binair, je bent voor of tegen.

Let me voorop stellen: ik ben 100% voor de campagne. Van alle adverteerders die willens en wetens banners laten plaatsen op websites waar aanzetten tot haat en racisme schering en inslag is en seksisme op alle manieren wordt goedgepraat wil ik graag de namen en rugnummers weten. Het stelt mij in de gelegenheid mijn consumptie patroon aan te passen.

Dat die stap nu ook mogelijk wordt gemaakt is in Nederland betrekkelijk uniek. Je moet flink teruggaan in de tijd om discussies te vinden over het opsommen van “foute” bedrijven en instellingen. Daar gaat ook een deel van de discussies over. De Godwins vliegen door de lucht en ook de vergelijkingen met acties ten tijde van het Zuid Afrikaanse apartheidsregime zie ik voorbij komen. Veel van de vergelijkingen kloppen echter niet helemaal. Het is ook lastig een letterlijk voorbeeld te vinden, helemaal om het over 100% online gaat en het soort boodschappen dat bij GS de druppel is die de emmer doet overlopen.

Verder valt me op dat een deel van de bredere context zo weinig aandacht krijgt. Opvallend weinig aandacht is er voor recente vergelijkbare acties om adverteerders van het extreem rechtse Breitbart te krijgen en natuurlijk de – in mijn ogen terechte – hetze tegen YouTube. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, want de context van de toenemende druk op adverteerders was namelijk onderwerp van een zeer leerzame talk van Gerhard Hensel afgelopen week op re:publica 2017.

Wat iedereen die meent het te moeten opnemen voor GS moet weten stond faliekant op een slide en dat is ook de afbeelding boven dit artikel:

Er is recht op vrijheid van meningsuiting
-en-
Er is geen recht op advertentie inkomsten

De presentatie laat zien waartoe laconiek gedrag van adverteerders en sitebeheerders kan leiden. Dat maakt ook duidelijk waarom het van belang is dat de discussie hierover gevoerd moet worden en waarom gejank over censuur totaal misplaatst is.

Share: