Accountants op zoek naar nieuw geluk

Vorige maand maakte ik op deze plek korte metten met een rapportje van de Rabobank over stand der gewassen bij de hostingsector. Ik was daarmee niet de enige, op Webwereld was er kritiek te lezen en op ISPam.nl werd gewezen op het stuitende gebrek aan kennis van de “analisten”. Nu zou dat verder kunnen worden afgedaan als een weinig verstandige poging van de Rabobank de pers te halen, ware het niet dat als je kijk naar de bredere context er meer aan de hand lijkt te zijn.

Waar het om draait is de constatering dat in de hele keten van geldzaken crisis en regulering hard toeslaan. Er wordt te weinig zaken gedaan om de logge instanties die banken, accountantskantoren, administratiekantoren en dergelijke zijn in stand te houden. Verder snijden in omvang en kosten is daar allang geen taboe meer, maar dat is geen structurele oplossing. Wat opvalt is dat deze schakels allemaal actiever opereren in het aanboren van nieuwe bronnen. New Business dus door de financiële sector. En met dat in het achterhoofd kan ik het Rabobank rapportje iets beter plaatsen, helemaal omdat ik weet dat een groter onderzoek door Rabo in samenwerking met Deloitte in de steigers staat.

Het is dus een simpel verhaal, de tocht naar meer business en meer zakelijk geluk van dit soort partijen. Maar als je de krantenkoppen voorbij ziet komen dat de grote spelers in de accountancy beboet worden door fouten in de Landis zaak – daar hebben de curatoren een schikking van € 11,5 miljoen getroffen met Ernst & Young, daar deze aantoonbaar tekortschoot bij de werkzaamheden, en er zijn nog meer claims – of zoals KPMG boetes opgelegd krijgen wegens onvoldoende kwaliteitsbeleid en onjuiste interne procedures, dan rijst de vraag of als een dolle op zoek gaan naar new business wel de juiste zet is.

Niet 1 sector, nee een hele keten bestaande uit tal van sectoren is beschadigd. Wat dat betreft is de trend – zie ook het artikel op het FD (achter betaalmuur) over “adviespraktijk maakt comeback bij grote accountantskantoren” vragen om problemen. De spelers in dit verhaal moeten eerst intern orde op zaken stellen en oprecht keihard werken aan meer geloofwaardigheid. Dat advies is ook meer dan terecht als je kijkt naar de bevindingen van de AFM die dit voorjaar werden gepubliceerd en de kamervragen die daar weer uit voortvloeiden. Pas dan zal menig ondernemer – ook in deze lastige tijden – bereid zijn het gesprek met dit soort adviseurs aan te gaan.

En mochten de grote jongens dat niet willen of kunnen, dan blijven ze veroordeeld tot het schrijven van slechte rapportjes vanachter een bureau zonder voldoende marktkennis en objectieve input zoals de Rabobank dat deed.

Share: