Categories
Social Links

Effect banners via AT5

Amsterdams lokale tv zender AT5 exploiteert al jaren de gelijknamige website. Naar goed gebruik en in het logische verlengde van de tv zender een website met grootse ambities en een uitermate lokaal bereik. Dit soort websites kost geld.

AT5 is een zwaar verliesgevend lokaal project van een aantal zeer goedwillende medewerkers. Om nog verdere bezuinigingen uit te stellen is elke gelegenheid geldbronnen met succes aan te boren pure noodzaak.

Een bron van inkomsten is het tonen van advertenties op de website, de zg. banners. AT5 heeft daarvoor de firma Webads ingeschakeld, maar wat die presteert is absoluut een post waard. Anno 2010 presteert Webads het banners te tonen die nog eens een losse over het scherm bewegende pop-up triggeren.

Compleet irritant omdat elke sessie, elke pagina die je oproept wordt verpest door een over het scherm bewegende oproep van eerst UPC en nu de ING bank. We spreken hier over een schommelende pop-up die een groot deel van het scherm vult.

Denkt AT5 nu echt dat de bezoekers aan de website op dit soort schermverpestende terreur zitten te wachten en dat het helpt bezoekers over een langere periode te binden aan de site? Ik vrees dat de AT5 medewerkers totaal geen kennis van de negatieve effecten van webvertising hebben en blind varen op de eventuele juich verhalen van Webads.

Deze zaak is op zich niet uniek, keer op keer denken bedrijven met agressieve bannering meer inkomsten te genereren, zonder dat het de bezoekcijfers en imago van de organisatie onder druk zet. Het is ook zonder meer lastig dit soort effecten te meten, niet alleen omdat dat ook weer geld kost en het niet direct in ieders belang is deze kennis de vergaren laat staan te delen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat minder bedreven AT5 online lezers geirriteerd afhaken. Zover ga ik nog niet. In ieder geval heb ik wel de advertentieblocker weer afgestoft en extra agressief afgesteld, opdat ik normaal van het scherm kan welke lokale politicus wat heeft gedaan.

2 Responses to “Effect banners via AT5”

  • Beste RN,

    Hierbij wil ik even kort reageren op jouw blog.

    AT5 probeert op een normale manier geld te verdienen met de zeer succesvolle website. Dit doen we met reguliere bannering en prerolls. Eens in de paar weken wordt er een layered ad ingezet. Deze krijgt meestal een cap van eens per 28 dagen, soms eens per week. Dat jij deze uitingen vaker ziet moet het gevolg zijn van een storing of een menselijke fout. Het kan ook te maken hebben met je cookie-instellingen.
    In ieder geval is het geenszins de bedoeling bezoekers van onze website te irriteren.

    Als ik je ergens mee van dienst kan zijn, hoor ik het graag.

    Met vriendelijke groeten,
    Jehudi van de Brug
    020 – 5551166

    • -R.N.- says:

      Jehudi,

      De gewraakte uitingen verschijnen bij elke keer dat Opera de pagina ververst of oproept. Daarmee is navigatie praktisch onmogelijk.

      Toonfrequentie koppelen aan acceptatie van cookies?
      Cookies zijn interessante materie. Ik zal er eens een post aan te wijden.